Internet marketeers maken gebruik van zoekmachinemarketing. De klanten zoeken namelijk via de zoekmachine de diensten die ze nodig hebben. Als je gemakkelijk online vindbaar bent, dan heb je een streepje voor. De klanten zullen je dan probleemloos vinden.
Je kunt pas echt gaan scoren wanneer je online snel naar boven komt. Wanneer een klant een zoekterm intikt die gerelateerd is aan jouw dienst of product, dan bepaalt de zoekmachine de resultaten. Dit is de snelste manier om mensen aan te trekken.
Algoritme zoekmachine
Het algoritme van zoekmachines kent formules die dit regelen. Wanneer je één woord in typt in de zoekbalk dan wordt dit herkend als een sleutel, een key. De methode van zoeken is lineair en kan alleen toegepast worden bij beperkte data. Dit heet de List Search.
Bij een Tree Search zijn er meerdere mogelijkheden. Net als bij de vertakkingen van een boom. Dit is echter hiërarchisch van structuur. SQL (Structured Query Language) Search wordt toegepast om gegevens in een relationele database te zoeken. Zo wordt het probleem van de Tree Search omzeilt.
Een Informed Search pas je toe als je een zoekopdracht hebt wanneer van te voren duidelijk is vast te stellen wat er gezocht wordt. Het is te specifiek voor Google. Bij een Adversial Search worden op één vraag alle geschikte antwoorden gezocht. Dat gebeurt bijvoorbeeld bij een schaakcomputer.
Bij een Contraint Satisfaction Search doorloopt de key het algoritme en wordt er door de zoekmachine een serp gegeven: een lijst met zoektermen. Er zitten verschillende onderdelen in het algoritme. Er wordt gekeken of het zoekwoord in de titel staat. Er wordt ook gezocht in de metatags, dit zijn codes die geplaatst kunnen worden. Deze bevatten keywords en omschrijvingen.
Bepaling van de ranking
Er wordt gekeken naar de linkbuilding, naast de inhoud of content is dit zeer belangrijk om te kunnen stijgen in de positionering op de lijst, ook wel de ranking genoemd. Wanneer je een linkbuilding strategie wilt toepassen, dan is dit van belang.
Er wordt veel gewerkt met de toepassing van backlinks. Dit is een verwijzing van een andere pagina naar jouw site. Dit kan toevallig gebeuren zonder dat je het doorhebt. Het is dus altijd goed om dit in de gaten te houden.
Je kunt het ook zelf doen. Je kunt dan bloggers of klanten vragen om naar jouw site te linken. Je kunt ook linken via forums of commentaren, comments genaamd. Er moet wel goede content aanwezig zijn. Bovendien moet je website technisch in staat zijn om dit goed te ondersteunen.
Je hoeft dit natuurlijk niet allemaal zelf te doen. Marketing is een vak, daarom kun je altijd overwegen om dit extern uit te besteden.