Lange tijd waren er meer kandidaten dat vacatures. Werkloze kandidaten zochten heel hard naar nieuw werk, en ze vonden de recruitmentbureaus hoe dan ook. Maar de afgelopen tijd leven we in een uitzonderlijke situatie: er zijn veel meer vacatures dan kandidaten, en dus hoeven de kandidaten lang niet meer zo hard te zoeken. Dit zorgt ervoor dat het nu recruitmentbureaus nu zijn die moeite moeten doen om aan kandidaten te komen. Dit zorgt ervoor dat marketing voor recruitmentbureaus steeds belangrijker aan het worden is. De juiste marketing zorgt ervoor dat het nieuwe talent je weer vind en je je partners nog van personeel kan voorzien.
Het belang van social media
Social media wordt tegenwoordig door veel mensen gebruikt, en is daarom een belangrijk media om baanzoekenden te bereiken. Onder jongeren die aan het begin van hun carrière staan zijn Instagram, YouTube, en TikTok de populairste media, als je hen wilt bereiken moet je je marketing op die platforms richten. Wil je echter al verder opgeleide en ervaren professionals bereiken? Dan is Facebook advertising de oplossing. Hiermee bereik je de wat oudere doelgroep die Facebook gebruikt.
Zorg ervoor dat de marketing voor de functies ook representatief is.
Er zijn meer dingen die belangrijk zijn bij het aantrekken van kandidaten, zo kan een klein foutje in de marketing voor een beschikbare functie al tot best wel wat problemen leiden. Als de marketing voor een functie namelijk niet representatief is leidt dit ertoe dat kandidaten die anders geïnteresseerd zouden zijn afhaken, en dat kandidaten die als ze een goed beeld van de functie hadden geen interesse hadden juist in de functie geïnteresseerd worden. Dit leidt dan weer tot situaties waarin kandidaten in compleet verkeerde functies belanden, met ontevreden kandidaten en werkgever ten gevolge. Om dit te voorkomen is dat je op al je kanalen één consistent beeld van de functie schetst, en dat je bij het schetsen van dit beeld de wensen van de werkgevers in acht neemt.